Sunday, June 28, 2009

PONY RIDE


Now everyone can ride a pony, everyone can become a cowboy or red indian.

Kami meyediakan perkhidmatan tunggangan kuda bagi majlis kanak-kanak, parti harijadi dan sebagainya. Majlis anda akan jadi paling glamer dan akan diingati selama-lamanya. Semua worang akan jeles tapi nak jadi kawan baik anda untuk tumpang glamer. Impian kanak-kanak untuk menjadi koboi atau red indian akan tercapai.


He he he.. OK begini ongkosnya:


1. Upah sewaan lori - RM100

2. Upah minyak dan tol - Bergantung kepada lokasi (Sekitar Pulau Pinang percumalah)

3. Bergantung kepada jangkamasa tunggangan / majlis - RM100 setiap jam


Pakej tunggangan meliputi:

1. Seekor kuda kecil untuk tunggangan solo

2. Sebuah kereta kuda bersama kuda dewasa untuk tunggangan beramai-ramai

3. Seorang jockey kereta kuda yang boleh tahan hensem

4. Seorang penarik kuda untuk tunggangan solo


atau..

Kalau anda ada event besar-besaran silalah jemput kami untuk memeriahkan majlis. Kami akan datang secara percuma tapi kami akan caj tunggangan RM3 setiap seorang.

Sunday, May 31, 2009

Kuda Ku Lari..



Setelah sekian lama menganggur dan mengabihkan boreh, Encik kuda berjaya mendapat kerja tetap. Beliau kini bekerja di pusat renang Seberang Jaya. Walaupon tak dapat kerja pegawai pakai tali leher namun tetap OK sebab boleh ushar aweks mandi pakai bikini. Ini lah kelebihan beliau yang tidak memilih jenis kerja, asalkan boleh, jalannn...



Acara kawad sebelum masuk kerja.

Bos yang tegas dan garang macam ashkar.

Sunday, May 24, 2009

Seranggoon, Singapore, Jln2 tengok Binatang.




Hajat hati nak tangkap arnab kat Singapore. Jadi pegi lah kat Seranggoon North Ave 1 sebab kat situ kira macam pasar lambak pet shops. Bersepah kedai pet shop kat satu kawasan. Malangnya arnab tak banyak pilihan. Yang banyak pilihan ialah burung, anjing dan ikan. Macam2 jenis adaa... tapi kedai burung kedekut tak kasik tangkap gambar. Tak per lain kali carik kat tempat lain sebab ada banyak lagi kawasan yang belum dinodai.


Wednesday, May 20, 2009

Polisi Jualan Haiwan Peliharaan

Semua bakal pembeli perlu membaca dan meneliti polisi jualan berikut bagi mengelak salah faham yang mungkin timbul di masa hadapan. Kami berpendapat adalah lebih elok berterus-terang di peringkat awal, daripada bersalah sangka di kemudian hari. Polisi ini mula berkuatkuasa pada 1 Jun 2009.

1. Semua jualan adalah muktamad dan tidak boleh dikembalikan. Pihak kami memastikan kesemua haiwan adalah didalam keadaan sihat sepenuhnya sebelum dijual kepada pembeli. Namun jika keadaan kesihatan atau perlakuan haiwan tersebut merosot setelah jualan maka pihak kami tidak akan bertanggungjawab ke atas perubahan tersebut. Perubahan tersebut boleh disebabkan oleh penjagaan yang tidak betul oleh pembeli, perubahan persekitaran, pemakanan, tekanan dan sebagainya. Namun jika pihak pembeli dapat membuktikan melalui pengesahan pihak vet bahawa masalah haiwan berpunca dari pihak kami, kami sedia memulangkan kembali wang pembelian.

2. Jika pihak pembeli menghadapi masalah dengan haiwan dan berputus asa untuk memelihara haiwan tersebut, pihak kami sedia menerima kembali haiwan tersebut namun wang pembeli tidak akan dikembalikan.

3. Terdapat jenis-jenis haiwan yang hanya boleh dijual setelah mencapai had umur tertentu sahaja disebabkan proses tumbesaran yang memerlukan penjagaan yang rapi dan penyusuan susu ibu. Jika pihak pembeli berminat, maka pihak pembeli boleh menempah anak-anak haiwan tersebut disertakan setengah dari bayaran penuh sebagai jaminan tempahan.

4. Wang jaminan tempahan tidak akan dikembalikan. Namun jika berlaku kemalangan kepada haiwan tersebut semasa didalam penjagaan pihak kami, haiwan anda akan digantikan dengan haiwan yang lain yang sama tahap kualitinya. Tempoh penggantian bergantung kepada adanya haiwan gantian.

5. Pihak pembeli digalakkan mengambiltahu hal-ehwal berkaitan pemeliharaan haiwan yang hendak dipelihara bagi mengelakkan kesalahan-kesalahan yang tidak disedari dan mungkin menyiksa haiwan peliharaan tersebut.

6. Selain dari yang tertera didalam polisi, segala masalah yang dihadapi boleh diselesaikan melalui perbincangan dan budi bicara.

Harap maklum,
msibfe.

Friday, May 15, 2009

Gejala sosial









TUNGGU.....

Serama A

Serama













Ahli-ahli politik dan penyokong parti msibfe semakin hari semakin bertambah berikutan presidentnya yang adil saksama dan bijaksana.Rakyat jelata yang dibawah naungan parti msibfe hidup dengan aman dan bahagia.Seperti yang anda lihat didalam gambar ini dato seri serama telah pun menyartai parti msibfe semalam.Beliau telah melompat dari parti breeder dan datin seri dari parti pet shop.Dengan kemasukkan dato dan datin seri ini kami yakin parti msibfe akan lebih mantop dan akan berjaya nanti..


Thursday, May 7, 2009

Rumput oh rumput


Malangnyer duduk kat tengah bandar. Rumput pon kena beli. Mahal pulak tu. Kalau duduk kat kampung, main cabut jer kat belakang rumah...

Rumput ni nama dia encik Alfalfa. Orang putih kata, tuan-tuan arnab bagus kedarah Alfalfa atau timothy atau bermuda atau orchard dan segala macam rumput yang tak dak kat Malaysia ni. Rumput-rumput ni kalau nak tanam kat Malaysia pon mampuih la dia nak idup sebab tak serasi dengan iklim belacan. Maka berkoyan-koyan lah mat saleh jual rumput belakang rumah diorang kat orang asia, termasuk aku. Hehehe

Padahal dulu masa aku kecik, bapak aku dok tarah daun dedap (tak tau la apa nama sebenar pokok tu, tapi bapak aku cakap pokok dedap la) kat tepi jalan je. Arnab kitorang masa tu melantak daun dedap tak hengat sampai beranak pinak dari mula 2 ekor sampai berpuluh-puluh ekor. Tok wan aku pulak dok angkut sayur kangkong kat tepi ban. Rumput belakang rumah, apa nama tu.. rumput israel pon diorang melantak sampai tak sedar mak mentua mana satu lalu kat belakang sangkar.

Tu ler pasal.. mat saleh ni marketing diorang hebat. Rumput belakang rumah diorang kaji dan senaraikan kandungan khasiat, jemur pastu kasik packing cantek2, boleh jual sampai ke hujung dunia. Mahaiii tuu... apa nak buat, duduk kat Bangsar ni nak cabut rumput kat mana?

(Posted by Laqyooi)

Wednesday, May 6, 2009

Another COntroversial Posting... Rabbit Porn!

Fuzzy Lop in the making...


Tak lama lagi bertambahlah kaum kerabat.

Tuesday, May 5, 2009

About Jerboa


Animal Description: The Jerboa stands out as both a playful and social companion, which is small, easy to feed, and fun to watch. Jerboas are quite popular as pets in Europe.Found in a variety of habitats in both Africa and Asia, Jerboa are small rodents distinguished by their light to dark sandy coat that is accented by a white stripe running underneath the body and on the hip. Tufts of fur on the ears provide protection from sand that might otherwise blow into their ears in the sometimes harsh winds of their semi-desert existence. The Jerboa lives in a burrow in the ground, which is kept sealed during the summer, when it tends to aestivate in the heat and left open during the winter. It comes out of its hair-lined burrow at night to feed on mostly roots, seeds and vegetation. Its behavior is primarily nocturnal. During its hunt for food, the Jerboa is known to cover many distances at night. One Jerboa was tracked as traveling 14 kilometers in one night! The greatest help in covering these long distances is the tail of the Jerboa, which helps to balance them as they move across the ground in leaps in bounds of several meters each. Oddly enough, though their hunt for food takes them long distances, the Jerboa very rarely seems to require water, and often in captivity they will turn it down for long periods of time. The Jerboa lives about five to six years in captivity and makes a quiet and affectionate companion. Because they are nocturnal they may be relatively noisy in the evening, this should be kept in mind before considering a Jerboa as a pet. When a Jerboa feels threatened, it will attempt to kick sand into its aggressor's face with its long hind feet.The Jerboa is small rodent with large eyes and a soft, sand-colored coat and a black and white tail tuft. The undersides are white or light, and each hip is adorned by a white stripe. They vary in length from five to 14 inches (including tail), with short forelegs, long hind legs and a long, tufted tail. The biggest variation in features tends to be the ears, which can range from small to long and slender, and the hind toes of the Jerboa, which can be three to five in number. The Jerboa weighs approximately 110 to 145 grams and is known to jump, from a standing position, over a meter in height!Specific Care Information: Relative Care Ease: Average The Jerboa enjoys dust baths. The kind of dust used for Chinchillas works well.


Breeding and Propagation: Relative Breeding Ease: Relatively Difficult. Captive breeding of the Jerboa is difficult. In the past when some zoos tried to breed the Jerboa, the offspring lived only a few days. More recently, some breeders have had a bit of success in breeding the Jerboa and give a few tips based on their experiences. First, the breeding Jerboas should be kept in a large aquarium with a wooden lid that has a ventilation hole covered with mesh wire in the middle of the top. Put some branches in the aquarium, so the Jerboas have something in which to climb in and hide. Heat may be added using a lamp, but only during the day. The material for the nest bedding should be created from hay and even some soft material from which the Jerboas can create a nest. After a gestation period of approximately 23 days, the female Jerboa will give birth to a litter of approximately one to four pups. The male can be allowed to say within the nest with the litter and the female. At approximately eight to ten weeks of age, the pups will be old enough to leave their parents and the nest. The female Jerboa can give birth up to every three months in captivity.

Monday, May 4, 2009

Tuesday, April 28, 2009

Penerangan kepada yang berminat untuk menilai.

Petikan dari forum bicarajutawan.com:

Salam.Saya yang bertanggungjawab keatas posting 'contoh kandang arnab kaya dan miskin' di kucing2ku.blogspot.com. Blog tersebut adalah kepunyaan adik saya msibfe, sekali-sekala saya menyumbang posting disitu. Posting yang dijadikan isu itu adalah posting saya.
Kepada semua yang merasa saya menghina orang miskin melalui posting tersebut, saya dengan rendah diri memohon maaf. Saya masih waras dan bukan tujuan saya menghina orang miskin. Miskin dan kaya itu perkara subjektif. Saya menjemput tuan dan puan menilai sendiri penulisan saya di blog tersebut yang boleh dikatakan keseluruhannya berunsurkan lawak jenaka. Miskin kaya itu bukan merujuk kepada orang tetapi arnab. Namun jika kesilapan saya memilih tajuk dan gurauan serta ayat tajuk itu mesti dipetik, dicanai, diolah dan digoreng demi semua orang disini membenci saya, silakan demi kepuasan hati anda. Anda boleh terus bersuara namun penilaian di tangan pembaca.
Saya tidak berminat untuk perdebatan sia-sia dan mencari musuh. Saya juga jarang online kerana saya sibuk bekerja makan gaji. Saya bukan penternak arnab, saya hanya membela segala macam binatang peliharaan termasuk arnab sebagai hobi sejak dari kecil.
Sekian iklan dari penghina orang miskin (macam cerita felem pulak), terimakasih.

P/S: Aku ni masuk kategori miskin ker kaya pon aku tak tau. Aku rasa hidup aku OK jer tak menyusahkan orang. Jadik mampuih la orang nak kata apa pon...

Saturday, April 25, 2009

Gadis2 Holland





I malu lah..


Eerr.. pose macam ni boleh?



Kih kih kih... (ketawa kontrol ayu)




Kami telah mengimport gadis-gadis holand yang gemar mengamalkan perhubungan bebas. Ini baka original beb. Tak percaya tanya Johari, sebab hanya Johari kenal Maniam. Perancangan awal ialah untuk blind date kan diorang ni dengan mamat amareka si Jersey Wooly tu. Kalau ikut theory, akan lahir generasi Fuzzy Lop. Tungguuu...






amik lagi sepasang






Helo,ni nak bagitau ni kucen baru amik buat penambahan kat tempat kitaorang..yang putih atas tu jantan yang bawah tu plak betina.Gambar ni amik waktu malam sebab tu nampak tak berapa clear,kalau nak clear meh tengok kat tempat kitaorang.Kucen2 ni kitaorang nak buat induk dan pembaka dan bukan untuk dijual.Kalau nak kena tunggu anak la......sory.....

Wednesday, April 22, 2009

Wabbit CamWhoring

The problem is im just too darn handsome.

Tuesday, April 21, 2009

Tak susah sebenarnya kalau nak import binatang peliharaan

FAQ on Pet Import


Is there a restriction on the type of pets that can be imported?

Certain breeds of dogs cannot be imported into the country while there are restrictions on the import of some other breeds of dogs. Please refer to the LIST of Banned / Restricted Breeds of Dogs and Conditions for the approval of importation of Restricted Breeds of dogs.
Exotic pets of wildlife origin may be subject to wildlife conservation conditions under the CITES. Please refer to the
Department of Wildlife and National Parks for details

How do I import pets into Malaysia ?

Imports are subject to import regulations of the Department of Veterinary Services Malaysia (DVS). For types of animals and products not listed, please write to us for specific regulations.
Is there a minimum age requirement for importation? Dogs and cats shall be at least 3 months of age at the time of import.

How many pets can I import?

There is no restriction on the number of pets that can be imported by a person. However the local authorities in Malaysia may have regulations pertaining to the number of dogs that can be kept within residential premises.
Is it necessary to microchip my pet? This is not necessary (except for restricted breeds of dogs) but it is adviseable.

Do I need an Import Permit?

You are required to obtain an import permit from this department to be able to import pets into Malaysia. Pets arriving without import permits may not be allowed entry by the animal quarantine officers at the point of entry. To import an exotic animal or a wildlife as pet you may also be required to obtain an approval from the Department of Wildlife Conservation and National Parks prior to applying for the import permit from DVS.
Where do I obtain an import permit?
For importation into Peninsular Malaysia import permits shall be obtained from the Directors of
State Veterinary departments or the Director General, Department of Veterinary Services, Malaysia
For importation into the States of
Sabah and Sarawak, enquiries and application shall be made to those states concerned.

How do I obtain an import permit?

You should submit the application together with a copy of current vaccination records and import permit fee of five Ringgit (RM 5.00) per dog/cat. The fee can be paid in cash or by bank draft, money order or postal order, made payable to the Director General of Veterinary Services Malaysia or the Director of the State concerned. Applicants outside the country may submit applications by post or through a local representative (friend, relative or agent in Malaysia). You may obtain the Application Form from the abovementioned offices OR
download the
Microsoft Word version OR print out the application


How long does it take to obtain an import permit?

The Permit is issued within a day

What is the validity period of the import permit?

The import permit is valid for 30 days from the date of issue.
The pet on arrival to Malaysia shall be accompanied with a Veterinary Health Certificate issued by the Veterinary Health Authority of the exporting country as per import regulations.
Requirements or procedures during actual importation Imports are subject to
import regulations of the Department of Veterinary Services Malaysia (DVS).


What are the requirements or procedures during actual importation?

Pets can only be imported as manifested cargo and shall be declared to the Animal Quarantine Officer at the landing point for entry clearance.

Do I need to inform the entry point of the arrival of my pet?

It is not compulsory but it will be good to inform the Animal Quarantine Officer at the point of entry (see list of entry points) with details of estimated arrival time and flight details for faster entry clearance.

What happens if on import, I did not comply to the regulations and procedures?

The pet may not be allowed entry or shall be subject to any action deemed fit by the Animal Quarantine Officer.


Entry Point Clearance

Is there a restriction on point of entry?

Pets shall land for entry clearance only at the point of entry specified in the import permit. Pets that require quarantine may only land at the KLIA, Penang or Padang Besar where quarantine facilities are available.

Can my pet transit to another point of entry in Malaysia?

Pets are required to land and clear entry at the point of entry specified in the import permit. Transit of the pet to other points of entry is not allowed without clearance by the Animal Quarantine officer at the specified entry point.

Are there charges incurred for entry clearance?

Apart from the Customs charges, entry of pets is subject to veterinary inspection charges.

What documents will be required for clearance at the entry point?

The original copies of the import permit, the health certificate from the veterinary authority of the exporting country and CITES approval (where necessary) shall be submitted to the Animal Quarantine Officer for clearance. All documents shall be in Bahasa Malaysia or English.

What is the validity period of the health certificate?

Veterinary ealth Certificates shall be dated within 7 days of export unless specified otherwise in the import regulation.

Does it matter if I do not travel with my pet?

The pet may travel unaccompanied. A local representative (friend, relative or agent in Malaysia) may be appointed by the owner to handle clearance at the point of entry and to attend to quarantine matters.

Quarantine

Is my pet subject to quarantine and what is the duration of quarantine?

Dogs and cats from the United Kingdom, Republic of Ireland, Sweden, Australia, New Zealand, Japan, Brunei and Singapore are not subject to quarantine provided the pets are healthy and all documents are in order. Dogs and cats from other countries are subject to a minimum of 7 days quarantine.

Which are the entry points with quarantine facilities?

Quarantine facilities for dogs and cats are available at Kuala Lumpur International Airport (KLIA) at Sepang, Penang International Airport, and Padang Besar (Perlis-Thai border).
Do I need to make quarantine reservation for my pet? For uarantinable pets, import permits shall be issued only upon confirmation of quarantine space which is determined by the Animal Quarantine Station concerned. Hence once the import permit is issued, it means quarantine is reserved for the arrival.

How do I get my pet to the quarantine station?

The Animal Quarantine Officer at the point of entry will assist in the transport of pets to the quarantine station.

Can I visit my pet during quarantine?

Yes, owners and anyone authorised by him is allowed to visit the pets daily between 8.00 am and 4.00 pm. However, visitors are advised to strictly observe all rules and regulations of the quarantine station.

What are the quarantine charges?

The quarantine charge for dogs and cats is approximately RM 79.00 and RM 72.00 per week respectively. This charge is exclusive of feed and any treatment costs that may be incurred.

Monday, April 20, 2009

Arnab dan Peralatan Arnab di Thailand

Rupa-rupanya arnab merupakan binatang peliharaan paling fofular di Thailand. Oleh itu barangan berkaitan arnab pon agak murah kat sana sebab matawang diorang agak murah. Jadi lain kali kalau kita pi siam, jom kita borong sakan... Aku terjumpa artikel ni:

Rabbits Are One of the Most Popular Pets in Thailand, Here's How to Buy a Healthy

OneSurprisingly, rabbits are one of the most popular pets in Thailand. Many Thai girls (or their boyfriends!) buy rabbits, and so do some of the expats who live here. Thousands of rabbits are sold every month at markets all over Thailand. I bought two rabbits last year at one of the local markets. From my experiences buying a rabbit in Bangkok, Thailand, I've learned the best places to buy a rabbit and also what not to do when you buy a rabbit. These tips will help you have the best possible experience buying a rabbit in Thailand and will also, hopefully, make sure you end up with a healthy and happy rabbit.

1. Don't buy a rabbit on the street - Every night on hundreds of streets in Bangkok and in the rest of the country, you will see little stalls set up with rabbit breeders selling rabbits. These rabbits are squashed into tiny cages, or perched on the top of them and tied with a string around their necks so they don't fall off. They're often wearing little dresses (which I think is an incredibly cruel thing to do to a defenseless rabbit), and they sit there for hours breathing in the poisonous fumes from the horrendous traffic in Bangkok. I made the mistake of buying a rabbit from one such breeder (primarily because I felt so sorry for the little thing, stuffed into a teeny tiny cage and wearing a little pink tutu). The rabbit I bought was sick from the minute I got it and it died less than a week later. Thai friends have told me they have had similar experiences, so don't buy a rabbit from a street stall.

2. Make sure you know what sex the rabbit is - As much as Thais are incredibly nice people, you can't always trust sellers when they tell you about an item they're selling. Case in point, don't let them sex a rabbit for you. I bought two rabbits at Chatuchak Weekend Market and asked the
breeder what sex they were. She was adamant they were two boys so I bought them. Five months later, I had two new arrivals - I didn't know two males could mate and produce babies! Make sure if you buy a rabbit in Thailand, you either sex the rabbit yourself or take a friend who can do it for you. Sexing a baby rabbit is very difficult but, especially if you're buying more than one, it's important to be sure what sex the rabbits are.


3. Buying rabbits at a Thai market - Many rabbit breeders in Thailand sell their rabbits at local markets. At Chatuchak Weekend Market there are probably more than 50 rabbit breeders selling rabbits. Make sure, though, if you buy a rabbit at any local market in Thailand, you walk around first and check out all the rabbit breeders. If their shops are dirty and the rabbits don't look well taken care of, or if there are many rabbits stuffed into one tiny cage, you can guarantee they have not been taken care of back at the breeding farm either. Only buy from a rabbit breeder at a Thai market that has a clean shop, clean cages, offers to sell you (or give you) good quality rabbit food and doesn't pressure you too much to purchase.

4. Buy from a breeder who knows about rabbits - Surprisingly, many rabbit breeders in Thailand don't always know much about rabbits. The woman I bought from gave me bad information about the sex of my rabbits but she did have some good advice about which cage to buy, what food was best, she knew about Timothy hay, what rabbit food is healthy and sizes of food portions etc. A lot of the breeders at markets in Thailand don't speak much English, but they will usually speak enough that they can tell you a little bit about the rabbit you want to buy and what you should feed it. If they don't, move on to a rabbit breeder that does.

5. Prices for rabbits in Thailand - The price of rabbits in Thailand does differ quite a bit. You can buy them from some Thai market breeders for as cheap as 100 baht (around US $3). My recommendation though is to pay a little bit more as, from personal experience, the cheaper ones don't tend to live very long. I paid 250 baht (US $7.35), which is quite expensive in Thailand, for each of mine. I've had them now for almost a year and they're just as healthy as the day I bought them.

6. Buying a rabbit cage and rabbit toys in Thailand - Once you've picked out and bought a rabbit, you will also need to buy a cage, food and water dishes, and rabbit toys. Thailand is very cheap for all of these items. I spent 300 baht (US $8.85) on my first rabbit cage and it housed two
rabbits nicely for the first six months until they outgrew it. My current cage is an enormous metal cage with a removable tray at the bottom to easily clean the poop. It nicely houses four large rabbits with lots of room to spare. I paid 600 baht (US $17.70) for it. I also bought a large, foldable metal pen for 400 baht (US $11.75), which I have unfolded in my living room so my rabbits get a lot of running space. Many markets in Thailand sell rabbit cages and rabbit supplies and they're very inexpensive. There are also a few
pet shops here, but they are few and far between and are expensive. The little pet shops at the local markets are the best and, if you're in Bangkok, Chatuchak Market has many pet shops that sell rabbit supplies.

7. If you're wary about buying a rabbit, check with a Thai vet - If you're still not sure if where you're planning on buying a rabbit from is reputable, you can also check with a Thai vet. Most of them will be able to give you the name and address of a breeder although, if you're in Bangkok, make sure they're close to where you live. Bangkok is huge and you don't want to have to travel for two hours in a taxi to get the rabbit and then two more hours home, accompanied by a freaked out rabbit in a cage.Overall, use some common sense when you think about buying a rabbit in Thailand. Don't believe everything the seller tells you and don't buy at the first rabbit breeders you see. Shop around a bit before you make your decision. Buying a rabbit in Thailand though, can be a lot of fun. Just please make sure, before you buy a rabbit, that you really want one. Too many Thai girls buy rabbits and, after a few weeks, have either managed to kill them from neglect or have passed them onto a local zoo because they don't want them any more. Please don't do the same thing. It's cruel.

Source: http://www.associatedcontent.com/article/1035860/tips_to_help_you_buy_a_healthy_pet_pg3.html

Thursday, April 16, 2009

JANGAN BELI ARNAB UMUR BAWAH 2 BULAN

... or you will learn the hard way.
Seekor dari arnab Lionhead saya dah mati. Semuanya berlaku dalam masa yang sangat singkat (kalau ikut masa manusia, tapi kalau ikut masa arnab mungkin terlalu lama). Balik dari kerja semalam, salah sekor arnab Lionhead tu terbaring dikeliling najis2 cirit-birit. Jadi saya pon cepat2 bersih kawasan kandang tu dan bersihkan arnab tu sekali. Basuh bahagian yang terkena najis, lap dan blow pakai dryer. Pastu saya sediakan tempat tidor dia didalam bakul dialas dgn tuala sambil cuba suapkan makanan dan air, dia tak mau.
Masuk internet terus research on the symptom tu. So dapat lah knowledge sket sebab baby arnab tu masih bawah umur 8 minggu jadi sistem penghadamannya masih belum sempurna dan sepatutnya dia masih memerlukan susu ibu arnab bagi menguatkan sistem penghadaman. Disebabkan cirit-birit yang teruk jadi arnab tu menghadapi bahaya kekurangan air, jadi saya paksa la arnab tu minum air. Waktu pon dah tengah malam jadi tak ada apa yang boleh saya buat lagi, melainkan tido dalam keadaan yang agak resah. Rangcangannya esok kalau masih tak mau makan dan minum, nak bawa ke vet untuk diperiksa. Bangun pagi tadi terus check aranab, tengok dia diam jer sambil mata terbuka dalam bakul tido tu. Ingatkan dia still berehat, tapi lama-lama dia tak bergerak langsung. Dah ajal rupanya... sedih, sedih. Tak sangka boleh rasa sedih sangat bila kenangkan dia ni la yang selalu happy sangat sambut saya balik dari kerja selama ni.

Masa saya research semalam, ramai sebenarnya yang menghadapi situasi yang sama sebab tak tahu dan terbeli anak arnab umur kurang 8 minggu. Ada setengah tu, bila baby arnab dah mati, terus kecewa, jual sangkar, jual semua peralatan dan tak nak bela arnab lagi. Dah ler arnab mati, rasa sedih, kalau arnab mahal dah rugi duit, tambah lagi rasa berdosa.. tergugat emosi siol! Walaubagaimanapon, kita wajib belajar... JANGAN BELI ATAU JUAL ARNAB UMUR BAWAH 8 MINGGU.

Post by: Shahrul Imran (saya bukan taukeh MSIBFE. Saya abang dia jer, tumpang post kat sini)

gembala kerbau hitam@black camon mynah






Hai..burung ni bukan burung yang dilastik atau dipukat kat belakang umah bahkan bukanlah asal usulnya dari malaysia walaupun kat sini bersepah dengan gembala kerbau yang ada kat sini.Burung ini diimport dari thailand dan dibawa kesini untuk tujuan pembiakan.Burung ini mempunyai saiz yang lebih besar dari burung sejenis dengannya yang ada kat sini malahan lebih bijak bekata2.Sekian.....

Jerboa laaa... bukan Desert Kangaroo Rat




Ini makhluk Jerboa asal dari Asia dan Afrika Utara.

Wednesday, April 15, 2009

PEMBIAKAN ARNAB


Source http://agrolink.moa.my/jph/dvs/booklets/a-to-z/arnab.html
Nota: Ni sebahagian jer dari artikel penuh sebab sebahagiannyer lagi tak beberapa setuju dgn maklumat yang diberikan.

BAGAIMANAKAH CARA MENGAHWINKAN ARNAB ?
Sebenarnya cara mengahwinkan arnab adalah mudah dan ringkas. Masukan arnab betina dalam sangkar arnab jantan. Jangan lakukan sebaliknya, kerana arnab betina mempunyai "territorial behaviour" yang kuat dan akan menyerang serta mungkin akan membunuh arnab jantan tersebut.
Masa mengawan antara 1-5 minft sahaja. Kemudian ambil semula arnab betina dan kembalikan dalam sangkarnya. Jangan tinggalkan arnab betina dalam sangkar arnab jantan tersebut lebih dari tempoh tadi.
Lakukan waktu proses mengawan amab ini dalam keadaan cuaca yang selesa seperti awal pagi atau lewat petang. Elakkan proses mengawan diwaktu tengahari kerana suhu yang tinggi akan mengurangkan kadar kesuburan.

KEKERAPAN MENGAWAN
BERAPA KERAP ARNAB JANTAN BOLEH DIKAHWINKAN ?
Arnab jantan dewasa yang subur hanya boleh digunakan sekali dalam masa 3 hari ataupun 3 kali seminggu. Ada juga yang mengsyorkan pengunaan 2 kali sehari dan kemudian direhatkan selama 3 hari. Pengunaan pejantan boleh dftingkatkan secara pelahan kepada sekali sehari.
Pengunaan arnab jantan yang berlebihan akan mengurangkan kadar kebernasan dan kesuburan. Menggunakan seseekor penjantan yang terlalu kerap boleh menjejaskan keupayaan seksual arnab penjantan tersebut.

KAHWIN SELANJUTNYA
BILAKAH IBU ARNAB YANG TELAH BERANAK BOLEH DIKHAWINKAN SEMULA ?
Pada keadaan semuiajadi (di hutan) arnab betina akan mengawan semula dalam masa 24-48 jam selepas beranak. Keadaan ini tidak digalakkan dalam penternakan arnab komersial, kerana arnab betina tidak boleh digunakan lebih lama.
Dalam pentemakan amab komersial arnab betina akan dikahwinkan semula dalam tempoh antara 3-4 minggu selepas tempoh beranak. Ataupun dalam masa proses anak cerai susu, arnab betina tersebut boleh dikhawinkan semula.

MENINGGIKAN KEBERNASAN
BAGAIMANAKAH MEMPASTIKAN PROSES KAHWIN TELAH BERLAKU DENGAN SEMPURNA ?
Untuk memastikan arnab tersebut sudah mengawan lalah apabila arnab jantan memanjat arnab betina untuk seketika dan kemudian arnab jantan akan menurunkan badannya seperti keadaan mengelunsur kebelakang atau terlentang.
Untuk memastikan kebernasan, proses mengavvan yang pertama pada jam 8-10 pagi dan yang kedua boleh dilakukan 5-6 jam selepas proses mengawan yang pertarna. iaitu pada waktu petang.

TEMPOH BUNTING
BERAPAKAH LAMA TEMPOH ARNAB INDUK BUNTING DAN APAKAH TANDA-TANDANYA ?
Tempoh bunting amab betina antara 29 hingga 31 hari lagi. Bunting berat adalah pada minggu keempat kebuntingan. Pada peringkat lni kotak sarang beranak bolehlah diletakkan dalam sangkar amab tersebut. Tujuannya adalah supaya amab tersebut dapat menyesualkan dirinya lebih awal dengan kotak sarang tersebut.
Tanda-tanda arnab tersebut hampir beranak jelas kelihatan pada hari ke 27-29 dimana ia akan berkeadaan gelisah dan kemudian akan mencabut bulu dari bahaglan bawah perutnya serta membuat sarang beranak dari bulu tersebut.
Pada keadaan ini arnab tersebut hendaklah dibiarkan bersendirian dan jangan digangu, melainkan jika untuk menukarkan kotak sarang. Makanan dan minuman hendaklah disediakan secukupnya.

BUNTING PALSU
BAGAIMANAKAH MENGESAN BUNTING PALSU ?
Terdapat juga kejadian apa yang dipanggil "bunting paisu", keadaan ini boleh dikesan pada masa kebuntingan hari ke 12 -17, pada masa itu arnab telah menunjukkan tanda-tanda hendak beranak dengan cuba membuat sarang dari bulu yang dicabut. Jika keadaan in! dikesan, arnab betina tersebut hendaklah dikahwinkan semula.

ANAK ARNAB
BAGAIMANAKAH KEADAAN ANAK ARNAB YANG BARU LAHIR?
Setelah arnab betina tersebut beranak, pastikan anak-anak arnab berada dalam kotak sarang. Jika terdapat anak arnab berada diluar kotak sarang, masukan dalam kotak sarang supaya tidak kesejukan.
S. Apabila sudah memegang salah satu dari anak-anak amab, tangan yang sama hendaklah disapukan untuk seketika pada hidung ibunya, ini untuk mengelakkan ibu tersebut menyingkirkan atau membunuh anaknya kerana terdapat bau lain pada badan anaknya.
Anak arnab yang baru lahir berkeadaan bogel (tidak mempunyai bulu), buta dan pekak. Bulu akan mula tumbuh pada umur seminggu. Sementara mata dan telinga akan berfungsi pada hari ke 7 hingga ke 10.
Pada masa ini makanan utama ialah susu dari ibunya. Sehinggalah pada umur umur 14-16 hari anak arnab akan keluar dari kotak sarang dan mula cuba makan makanan ibunya.

MASA MENYUSU ANAK
BILAKAH MASA IBU ARNAB MENYUSUKAN ANAKNYA ?
lbu arnab akan menyusukan anaknya pada waktu malam. Biasanya sebanyak sekali dan paling kerap sebanyak dua kali sahaja. Yang paling penting dalam pemberian susu ini ialah susu awalan. Oleh kerana pemberian susu hanya sekaii atau dua kali, ini sudah tentu tidak mencukupi terutama disiang hari. Setiap kali ibu arnab masuk kedalam kotak sarang, anaknya akan cuba menyusu tetapi biasanya ibu arnab tersebut tidak akan memberi susu. Keadaan ini adalah normal dan tidak perlu dibimbangkan.

IBU ANGKAT
APAKAH YANG PERLU DI LAKUKAN SEKIRANYA BILANGAN ANAK MELEBIHI DARI BILANGAN PUTING SUSU IBUNYA ?
Sekiranya bilangan anak melebehi bilangan puting susu ini sudah tentu menimbulkan masalah. Bilangan puting susu biasanya lapan. Oleh itu anak yang lebih perlu diberi kepada ibu angkat.
Pemilihan ibu angkat ialah dengan memilih ibu amab yang telah beranak dalam masa 48 jam dalam masa anak arnab itu lahir. Anak arnab yang diletakkan pada ibu angkat perlu dftandakan dengan warna pada bahagian kepala.
Kemudian sapukan apa-apa wangi-wangian kepada ibu dan semua anak termasuk anak amab tersebut yang berada dalam kotak sarang yang sama. Wangian tersebut akan menutup perbezaan bau antara anak betul dan anak angkat.
Susu awalan ini hanya pada tiga hari yang pertama dan mengandungi antibodi untuk ketahanan badan anak. Oleh itu pastikan anak arnab mendapat susu awalan tersebut. Susu selepas tempoh tersebut adalah susu blasa. Kemudian pemberian susu tersebut boleh diteruskan sehingga 2-4 minggu.

CERAI SUSU
BILAKAH UMUR ANAK-ANAK ARNAB PERLU DICERAI SUSU ?
Anak arnab boleh dibiarkan dalam sangkar ibunya dari umur sehari hingga mencapai peringkat cerai susu. Umur cerai susu ialah umur anak amab dipisahkan terus dari ibunya. Biasanya apabila anak anak amab berumur 1 bulan.
Selepas itu anak arnab boleh dibuat pemilihan iaku sama ada untuk dijadikan baka atau untuk tujuan pengemukan. Pemillhan untuk dijadikan baka heridaklah berdasarkan kepada rekod prestasi yang dicatik dari masa kesemasa.
Setiap amab yang dipilih hendaklah dilekatkan tag telinga sebagai tanda pengenalan individu. Anak-anak amab ini hendaklah disimpan dalam sangkar individu ataupun 2 ekor dalam satu sangkar.

Tuesday, April 14, 2009

JERSEY WOOLY



Aku still confuse antara Jersey Wooly dan Angora. Staff pet shop tu beria-ia cakap ni bukan angora tapi Jersey Wooly. Aku rasa nama jer lain tapi sama spesis kot. Maklum la american ni proud terlebih, jadi arnab pon dia berebut jugak taruk nama dia. Kalau rajin nanti kita research lebih lanjut.

Tuesday, April 7, 2009

1st National Rabbit Show 09


Actually the PET WORLD MALAYSIA is 3 days events from July 3rd - 5th, 2009, for the rabbit show is on July 4th(Saturday)

Datang jangan tak datang. Datang jangan tak datang. Datang jangan tak datang. Datang jangan tak datang. Datang jangan tak datang. Datang jangan tak datang. Datang jangan tak datang...

How to set up in house breeding farm



Maklum laa sesetengah kita yang duduk kat pekan tak semewah orang yang duduk kat kampung... banyak tanah. Idea ni boleh la digunapakai.. hasil ilham dari http://jebitrabbitry.wordpress.com/
Fuyyoohh yang ini lagi canggih pakai teknologi angkasa. Respek, respek. Hasil ilham dari

Monday, April 6, 2009

Instructional Video - How to bath a rabbit



Kalau boleh arnab tak perlu mandi sebab diorang pandai jaga kebersihan diri kalau persekitaran diorang bersih. Tapi kalau sebab2 tertentu yang menyebabkan beliau kotor sangat, boleh la mandikan. Itupon tak galakkan mandi macam mandi junub, air kena seluruh badan. Cukup la sekadar bersihkan tempat2 kotor je. Selalunya bahagian bawah badan, bontot dan kaki yang kotor. Lepas tu pakai la towel atau hair dryer untuk keringkan. Jangan pakai hair dryer panas, kalau boleh pakai yang tak panas. Cuba la korang bayang kan hair dryer panas sebesar serombong kapal dok tala kat bontot korang... mau tak berak sebulan. Do unto others as you would have them do unto you.

THE AMAZING ARABIAN HORSE

video

YANG NI KALAU DAPAT PERGHHH...KUCING AKU SEDEKAH GITU JE....

Friday, April 3, 2009

DIANTARA LATIHAN KUDA DISINI

video

mandi pantai

video

BIG MAMA COOL





Ni lagi sekor big mama kuda kesayangan aku,amacam cun tak.Ada anak lagi tu tapi dah jual,kuda ni sangat manja dan baik sebab tu aku sayang kat die.ok tengok-tengok la ye...

flat face baru amik






Hehehe kucingku bertambah lagi,baru-baru aku pi amik plak sekor lagi kucing orang jual bukan bagi tau.Kucing betina aku nak buat ibu tapi tak kawin-kawin lagi mungkin tak biasa ngan tempat ni lagi kot ataupun line tak clear kot.Jadi dengan kehadiran kucing ni bermakna bertambah la bini incik porter.Kepeda mereka yang membaca atau melawati blog ni doakan lah kebahagian mereka(bukan senang madu 6 mereka ni)ok