Thursday, April 16, 2009

JANGAN BELI ARNAB UMUR BAWAH 2 BULAN

... or you will learn the hard way.
Seekor dari arnab Lionhead saya dah mati. Semuanya berlaku dalam masa yang sangat singkat (kalau ikut masa manusia, tapi kalau ikut masa arnab mungkin terlalu lama). Balik dari kerja semalam, salah sekor arnab Lionhead tu terbaring dikeliling najis2 cirit-birit. Jadi saya pon cepat2 bersih kawasan kandang tu dan bersihkan arnab tu sekali. Basuh bahagian yang terkena najis, lap dan blow pakai dryer. Pastu saya sediakan tempat tidor dia didalam bakul dialas dgn tuala sambil cuba suapkan makanan dan air, dia tak mau.
Masuk internet terus research on the symptom tu. So dapat lah knowledge sket sebab baby arnab tu masih bawah umur 8 minggu jadi sistem penghadamannya masih belum sempurna dan sepatutnya dia masih memerlukan susu ibu arnab bagi menguatkan sistem penghadaman. Disebabkan cirit-birit yang teruk jadi arnab tu menghadapi bahaya kekurangan air, jadi saya paksa la arnab tu minum air. Waktu pon dah tengah malam jadi tak ada apa yang boleh saya buat lagi, melainkan tido dalam keadaan yang agak resah. Rangcangannya esok kalau masih tak mau makan dan minum, nak bawa ke vet untuk diperiksa. Bangun pagi tadi terus check aranab, tengok dia diam jer sambil mata terbuka dalam bakul tido tu. Ingatkan dia still berehat, tapi lama-lama dia tak bergerak langsung. Dah ajal rupanya... sedih, sedih. Tak sangka boleh rasa sedih sangat bila kenangkan dia ni la yang selalu happy sangat sambut saya balik dari kerja selama ni.

Masa saya research semalam, ramai sebenarnya yang menghadapi situasi yang sama sebab tak tahu dan terbeli anak arnab umur kurang 8 minggu. Ada setengah tu, bila baby arnab dah mati, terus kecewa, jual sangkar, jual semua peralatan dan tak nak bela arnab lagi. Dah ler arnab mati, rasa sedih, kalau arnab mahal dah rugi duit, tambah lagi rasa berdosa.. tergugat emosi siol! Walaubagaimanapon, kita wajib belajar... JANGAN BELI ATAU JUAL ARNAB UMUR BAWAH 8 MINGGU.

Post by: Shahrul Imran (saya bukan taukeh MSIBFE. Saya abang dia jer, tumpang post kat sini)

No comments:

Post a Comment